Z roku na rok przybywa osób, które podejmują się regularnego wysiłku fizycznego i zaczynają prowadzić aktywny tryb życia. Jest to podyktowane przede wszystkim chęcią zadbania o siebie i o swój organizm – wszak aktywność fizyczna może bardzo pozytywnie zadziałać dla całego naszego ciała, jak i dla umysłu. Przy tym wszystkim trzeba jednak mieć na uwadze to, że do treningów należy podchodzić z rozsądkiem i nie należy od razu wrzucać najwyższego biegu. Wtedy najłatwiej jest bowiem się przeforsować, co może mieć bardzo przykre dla nas skutki. Mocny trening bardzo często może okazać się początkiem problemów i kontuzji, a leczenie może być bardzo długie i męczące. W związku z tym warto wiedzieć jak uniknąć złamania zmęczeniowego i wizyty w gabinecie ortopedy. Jest to o tyle ważne, że mało kto przywiązuje dziś uwagę do tego, by mieć mocne i zdrowe kości – zdecydowanie częściej osoby nastawiają się na siłę mięśni albo wzmacniają kolana czy uda.

Tymczasem tak samo ważne jest to, by zadbać o swoje kości. Częstym urazem wśród biegaczy jest chociażby przeciążenie piszczeli – jest to uraz związany właśnie z kośćmi, a może on spowodować nawet kilka tygodni bądź niekiedy kilka miesięcy przerwy. Mało kto zdaje sobie też sprawę z tego, że kości są w zasadzie cały czas przebudowywane – wszak wymiana komórek w naszym ciele trwa nieustannie i to samo dzieje się w naszym układzie szkieletowym. Osoby uprawiające różne dyscypliny sportowe

powinny więc w szczególności wiedzieć w jaki sposób można wpłynąć na zdrowie kości. Odpowiednia dieta i dobry trening dla mocnych kości

Złamania zmęczeniowe to przede wszystkim efekt zbyt dużych obciążeń podczas treningów. Przychodzi po prostu pewien moment, kiedy organizm nie wytrzymuje. Nie trzeba więc nawet nieszczęśliwego wypadku, by doszło do złamania – wystarczy nadmierne przeciążenie organizmu.

Samo złamanie zmęczeniowe objawia się przede wszystkim bólem w trakcie podejmowania aktywności fizycznych – nie jest to wcale ból intensywny, ale z pewnością nie należy go bagatelizować. Aby tego uniknąć potrzebny jest rozsądny trening: bez nadmiernego forsowania się i z czasem na regenerację. W przeciwnym razie może szybko okazać się, że nasze kości nie będą w stanie wytrzymać ostrego reżimu treningowego. Pomóc może także właściwa dieta- chodzi tutaj przede wszystkim o to, aby dostarczać kościom te najbardziej potrzebne minerały i witaminy, wśród których należy wyróżnić przede wszystkim wapń, magnez oraz witaminę D. Odgrywają one bowiem bardzo ważną rolę w układzie kostnym. Przy niedoborach kości po prostu słabną, stają się bardziej kruche i nie są w stanie się odpowiednio regenerować. Nie potrzeba tutaj jednak wcale żadnej wymyślnej diety – wystarczy zbalansowany jadłospis, w którym znajdą sie na przykład zielone warzywa liściaste, ryby, brokuły, jajka czy nabiał i fasola.

Dodatkowo, witaminę D możemy zyskać także za sprawą słońca, dlatego też zaleca się co najmniej kilka minut kąpieli słonecznej, jeszcze przed nałożeniem kremu z filtrem.

By Fabian